آیا مسئولیت اجتماعی شرکتها باید قانونی شود؟

0
49
آیا مسئولیت اجتماعی شرکتها باید قانونی شود؟

دستاورد صنعت / در این دوره که مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به موضوعی مورد بحث در تمامی محافل علمی و اقتصادی تبدیل شده است، این سوال پیش می‌آید که آیا باید قوانینی درمورد نحوه انجام این مسئولیت‌ها توسط شرکت‌ها وجود داشته باشد؟ یا شرکت‌ها در انتخاب مسئولیت‌های اجتماعی آزاد هستند؟ آیا شرکت‌ها باید از نظر قانونی موظف به انجام مسئولیت‌های اجتماعی شوند یا خیر؟
نشریه سی اس آر در این مورد می‌نویسد:«پانزده کشور بزرگ عضو اتحادیه اروپا در حوزه قانون‌گذاری در زمینه انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکت‌ها بسیار فعال هستند و در سال‌های اخیر هم توانسته‌اند این حوزه را قانونمند کنند. البته این قوانین در تمامی کشورها یکسان نیست و دلیل تفاوت قانون‌ها تفاوت در وضعیت اقتصادی کشورها است.

مخالف
اما مخالفت‌های زیادی در مورد قانونی شدن انجام مسئولیت‌های اجتماعی هم وجود دارد و بسیاری از پژوهشگران بر این باور هستند که این فعالیت اختیاری است و شرکت‌ها برای انتقال پیامی مهم به جامعه در انجام مسئولیت‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند. زمانی‌که انجام مسئولیت‌های اجتماعی به عنوان اصلی قانونی معرفی شود، دیگر نمی‌تواند کارایی مدنظر شرکت‌ها در معرفی محصولاتشان و نشان دادن حسن نیت آنها در مقابل جامعه را داشته باشد.
از جمله منتقدان به اصل قانونی شدن مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها، آرمسترانگ و گرین بودند. این دو دانشمند و پژوهشگر هر نوع قانون‌گذاری در این حوزه را مخرب ارزیابی کرده و معتقد بودند که این سیاست‌ها می‌تواند اثرات منفی روی اقتصاد کشورها بر جای بگذارد.

موافق
اما این مخالفت ها باعث نشد که کشورها از حوزه قانونگذاری در زمینه مسئولیت اجتماعی عقب بنشینند.
فایننشال تایمز در این زمینه می‌نویسد:«مسئولیت‌های اجتماعی برای شرکت‌های کوچک می‌تواند به عنوان فعالیتی اختیاری معرفی شود ولی برای شرکت‌های بزرگ و پردرآمد در کشورها یک قانون است. به همین دلیل دولت دانمارک در روز ۱۸ دسامبر سال ۲۰۰۸ رسما اعلام کرد ۱۱۰۰ شرکت بزرگ فعال در این کشور موظف هستند قوانین مصوب در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را رعایت کنند و بخشی از سود سالانه خود را به انجام مسئولیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های عام‌المنفعه اختصاص دهند. در این قانون عنوان شد از آنجا که شرکت‌های بزرگ سودآوری بالایی دارند و مبلغی که برای مسئولیت‌های اجتماعی در نظر می‌گیرند، مبلغ قابل توجهی است؛ باید در حوزه‌هایی صرف شود که منافع عمومی و کشوری دارد.
به همین دلیل شرکت‌های بزرگ این کشور با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با احیای محیط زیست، ایجاد کارخانه‌های تولید انرژی‌های پاک و ارائه خدمات آموزشی به مناطق دور افتاده، در این مهم مشارکت می‌کنند. در کشور دانمارک، دولت با مشارکت شرکت‌های بزرگ پروژه‌های کشوری را اجرا می‌کند و شرکت‌های کوچک در بخش‌های دیگر و به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند.

نویسنده: سید کمال آقایی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید