مسئولیت اجتماعی در زمان بحران

0
40
مسئولیت اجتماعی در زمان بحران

آیا در دوره‌های بحرانی اقتصادی هم انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت‌ها ضروری است؟
دستاورد صنعت / اغلب شرکت‌ها در مورد انجام مسئولیت‌های اجتماعی صحبت می‌کنند و در سال‌هایی که با رونق و رشد درآمد و سودآوری روبرو هستند هم تلاش می‌کنند تا تاثیر معناداری در جامعه بر جای بگذارند ولی در روزهای رکود چه اتفاقی می‌افتد؟
آیا در دوره‌های رکود اقتصادی، بحران‌های مالی جهانی یا شرایطی مانند کرونا که تمامی مردم را درگیر کرده است هم انجام مسئولیت‌های اجتماعی در اولویت شرکت‌ها قرار می‌گیرد؟ آیا شرکت‌هایی که در این روزها با چالش کاهش درآمد روبرو هستند، به انجام مسئولیت‌های اجتماعی فکر می‌کنند و تلاش می‌کنند تا بخشی از بار مشکلات اقتصادی جامعه‌ای که سال‌ها زمینه‌ساز سودآوری برای آنها شده است را بر دوش بکشند، یا تنها و تنها به کاهش هزینه‌های خود فکر می‌کنند؟
نشریه هاروارد بیزینس ریویو در گزارش اخیر خود به ضرورت انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت‌ها در سال‌های سخت اقتصادی مانند وضعیتی که هم اکنون اقتصاد دنیا درگیر آن است اشاره کرده و می‌نویسد: «در این سال‌ها نیاز جامعه بیش از سال‌های دیگر است. شرکت‌ها باید در نظر داشته باشند اگر در سال‌های رونق، بخشی از سود خود را برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند در سال‌های بحرانی که تمامی مردم زیان متحمل شده‌اند هم باید در کنار آنها باشند و با انجام مسئولیت‌های اجتماعی و تخصیص بودجه به حوزه‌های ضروری برای جامعه از سطح زیان آنها بکاهند و یا به تعبیر بهتر بخشی از زیان اقتصادی جامعه را بر دوش خود قرار دهند.
شرکت‌هایی که در مواجهه با اولین مشکلات اقتصادی اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند را می‌توان در زمره شرکت‌هایی دانست که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تاثیرگذار نیستند و جامعه به آنها به چشم شرکت‌های غیر مسول نگاه می‌کند.»

مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ در زمان بحران
این نشریه با اشاره به نقش شرکت‌های بزرگ که دارای منابع مالی کلان هستند در سال‌های بحرانی می‌نویسد: «در این سال‌ها اغلب دولت‌ها با مشکلات مالی روبرو هستند و بودجه تخصیص یافته شرکت‌ها برای مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند بار بزرگی از دوش دولت‌ها بردارد و از جامعه هم حمایت کند.»
این حمایت‌ها می‌تواند شامل ارایه وام‌های کم بهره به کارمندان، معافیت بخشی از بدهی‌های کارمندان، فراهم کردن امکانات برای آنها برای دورکاری در وضعیتی مشابه وضعیت کرونایی، ارایه خدمات درمانی به خصوص برای افرادی که به دلیل بیکاری، بیمه‌های خود را از دست داده‌اند و در نهایت پرداخت بخشی یا تمام هزینه‌های درمانی کارمندان می‌شود.
از طرف دیگر فراهم کردن امکانات آموزشی برای نیروهای کاری و عدم اجرای طرح تعدیل نیرو نیز می‌تواند در زمره مهمترین مسئولیت‌های اجتماعی انجام شده توسط شرکت‌ها در سال‌های بحرانی اقتصادی باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید