برجام و رفع تحریم های بین المللی فرصتی برای تولید کنندگان هوشمند

0
187

تولیدکتندگان در سال های اخیر با مشکلات زیادی مواجه بودند و عمده تلاش مدیران حفظ وضعیت موجود شرکت ها و واحدهای تولیدی بود علاوه بر این بسیاری از واحدها با مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی، عوارض ناشی از تحریم ها و مواردی از این دست دست و پنجه نرم می کردند.

در شماره 12 دستاورد صنعت تعدادی از مدیران واحدهای تولیدی بخشی از مشکلات خود را مطرح کردند در این شماره مهندس حسن کاظمی، مدیرعامل شرکت پارت سازی مشهد به بخشی از پرسش های مکتوب نشریه پاسخ داده است که می خوانید:

دستاوردهای شما در سال های اخیر چه بوده است؟

شرکت پارت سازی مشهد، با هدف تولید و فروش انواع پیچ و مهره های خاص فولادی مورد نیاز صنایع، ساخت تجهیزات، سازه های فلزی، صنایع خودرو سازی و بویژه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در سال 1364 در شهرک صنعتی مشهد تاسیس شد.

طی 32 سال گذشته، این شرکت با برخورداری از نیروی ماهر و کلکسیونی از ماشین آلات و تجهیزات، موفق شده است بیش از 1000 نوع پیچ و مهره خاص را مطابق استانداردهای رایج بین المللی    DIN,BS,ASTM و بعضا نقشه های مشتریان داخلی و خارجی تولید کرده، پس از انجام کنترل کیفیت داخلی FPA، کنترل مستقلSPA و کنترل شخص ثالت TPA تحویل مشتری دهد.

فرآیند مدیریت کل بنگاه نیز تحت استاندارد 2008 – ISO 9001 بوده که ضامن اجرای فرآیندهای تعریف شده است، می باشد.

 

شما به عنوان یکی از کارآفرینان کشور، چه توصیه ای به واحدهای تولیدی وصنعتی دارید و به نظر شما موانع کارآفرینی در کشور چیست و برای حل آن چه باید کرد؟

بیش از 80 درصد بنگاه های تولیدی در ایران، به صورت خصوصی و در اندازه کوچک و متوسط تعریف شده و مشغول فعالیت هستند. موانع پیش روی ما کارآفرینان بخش خصوصی عمدتا بر می گردد به فضای کسب وکار غیر شفاف که مقصر اصلی آن مسئولان حوزه های مختلف حاکمیتی، وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی بخش صنعت و معدن و کشاورزی و وزارت نفت و نیرو به عنوان بازارهای بالقوه داخلی، وزارت امور خارجه به عنوان بسترسازی بازارهای منطقه ای، در حوزه قوای مجریه و مقننه و قضاییه به عنوان بسترسازی فضای کسب و کار از یکطرف و ضعف مدیریت بنگاه مطابق استانداردهای جهانی و رقابتی در فضای اقتصاد آزاد از طرف دیگر می باشد.

راه حل منطقی، عزم مدیران بنگاه ها، تشکل های صنفی و مدیران ارشد وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط در شناخت دقیق فضای کسب و کار آزاد، و مطالبه مستمر از رده های مافوق و تصمیم ساز است.

راه حل منطقی، شناخت واقعی اقتصاد مقاومتی با استفاده از الگوهای کشورهایی نظیر کره جنوبی، ژاپن و سایر کشورهای در حال توسعه وتوسعه یافته است.

راه حل منطقی، تطبیق محصولات و خدمات متناسب با عرضه و تقاضای بازارهای داخلی و خارجی و فاصله گرفتن از فضای رانتی است که پایدار نخواهد بود.

راه حل منطقی، حرکت بسمت تولید محصولات و خدمات با هدف صادرات به کشورهای منطقه و سپس بازار بین المللی، با توجه به اینکه دولت دیگر امکان حمایت از تولید با استفاده از پول نفت را نخواهد داشت.

 

عمده فعالیت های شما در چه بخش هایی متمرکز است و تولیدات شما چیست؟

عمده فعالیت های پارت سازی مشهد بر پاسخ سریع و دقیق به نیازهای مشریان داخلی و تلاش در صدور کالای تمام شده و نیمه تمام به کشورهای منطقه است. ما اعتقاد داریم تا در بازار منطقه ای و بین المللی ورود پیدا نکنیم، توسعه پایدار را شاهد نخواهیم بود. که البته موانع توسعه بازارهای صادراتی در منطقه پر آشوب ما، کمتر از موانع داخلی نیست.

افزایش دانش مدیریت در سطح بنگاه، از جمله مدیریت ارتباطات و استفاده از فناوری های نوین ارتباطی نقش بسیار ارزنده ای در کیفیت و کمیت خدمات بازرگانی و تولیدی داشته است.

 

در سال های اخیر به دلیل بروز مشکلات اقتصادی، برخی شرکت های تولیدی و صنعتی با مشکل تامین مواد اولیه، نقدینگی و فروش مواجه بوده اند، آیا شما هم با این مشکلات مواجه بوده اید برای گذر از آن چه راه حلی در پیش گرفته اید؟

در سال های اخیر و احتمالا پیش رو، بازار با بحران هایی نظیر، کمبود بودجه پروژه ها، تامین مالی توسط سرمایه گذاران بین المللی و بعضا محدودیت های خرید از داخل، ورود رسمی و غیر رسمی کالاهای مشابه عمدتا چینی، محدودیت در تامین منابع مالی توسط بانک ها غیر شفاف بودن بورس کالاها و از این قبیل، روبرو خواهد بود. مدیران ارشد بنگاه ها لازم است در حوزه ماموریت  خود، بتدریج بر موانع و بحران های پیش رو با استفاده از دانش مدیریت و الزامات آن غلبه کنند.

رکود اقتصادی و تورم موجود موجب افزایش هزینه تولید می شود که بنگاه های تولیدی با آن مواجه هستند. استفاده از ابزارهای مدیریت هزینه و جذب بازارهای جدید در فضای اقیانوس آبی و آغاز صادرات کالا و خدمات راهکاری های است که می تواند تهدید مذکور را کاهش و یا کلا برطرف کند.

 

بعد از برجام، شرکت های بین المللی در تلاش برای حضور در بازار ایران هستند، به نظر شما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تولید داخلی، دولت باید چه اقداماتی پیش از ورود آنها انجام دهد و شرکت های داخلی باید چطور خود را با رقابت با آنها آماده کنند.

برجام برای تولیدکنندگان سنتی تهدید است و برای تولیدکنندگان هوشمند می تواند فرصت باشد. فرضی که در صورت استفاده از آن زمینه حضور بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی فراهم خواهد شد. باز شدن بازارهای بین المللی بسوی محصولات و خدمات ایرانی و الزام مدیران بنگاه ها به جهانی اندیشیدن و تولید در سطح جهانی خود به خود زمینه رفع مشکلات و موانع تولید را ایجاد خواهد کرد.

مدیران بنگاه ها ی خصوصی، عمدتا شناخت کامل و قابل دفاعی از اصول و قوانین استفاده از بازارهای مالی و سرمایه ای داخلی و منطقه ای و بین المللی جهت رفع تامین مالی بنگاه خود را ندارند. که باید در این جهت اقدام کنند.

 

در بازاریابی و فروش محصولات خود تا چه اندازه از فناوری های نوین نظیر اینترنت استفاده می کنید؟ استفاده از روش هایی نظیر تجارت الکترونیک چه تاثیری بر رشد و توسعه شرکت ها خواهد داشت؟

شناخت واقعی بازارهای منطقه ای، تطبیق ظرفیت های تولیدی و خدمات متناسب با نیازهای منطقه ای، تلاش در نفوذ در بازار مذکور، تدوین استراتژی حضور پایدار و پویا در بازار و ترغیب مسئولان مربوطه در حمایت از صادرات کالا و خدمات یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. در این راستا حضور مستمر تشکل ها و بنگاه های صادرات محور در رویدادهای بین المللی بسیار با اهمیت است. شناسایی فضای کسب و کار بازار با هدف شناسایی فضای رقابتی، شناسایی فضای سیاسی، فرهنگی واجتماعی بازار هدف و سایر شاخص های تصمیم ساز برای بازار هدف از طریق مطالعات دقیق کشور هدف و ارتباط تنگاتنگ با رویدادها مرتبط است.

 

بنظر می رسد شرکت های داخلی علیرغم توافق هسته ای همچنان با مشکلاتی در نظام بانکی نظیر گشایش ال سی در بازرگانی خارجی و تامین سرمایه در حوزه داخلی دست و پنجه نرم می کنند؟ شما تا چه اندازه با این مشکلات درگیر هستید و راه برون رفت از آن را در چه می دانید؟

اجرای دقیق و به موقع برجام و رفع تحریم بین الملل، فرصتی برای بنگاه های خصوصی ایجاد خواهند کرد تا بتوانند از محیط محدود بازار داخلی خارج شده و به بازار عرضه و تقاضای جهانی وارد شوند. برآورده شده است جمعیت جهان تا 2025 به حدود 8 میلیارد نفر برسد. همچنین پیش بینی شده بخش عمده ای از این جمعیت به گروه های با درآمد متوسط که مصرف کنندگان تعیین کننده هستند، تعلق دارد.

به طور کلی به نظرم، رفع موانع و مشکلات کسب و کار بنگاه های خصوصی در اسرع وقت با رویکرد ورود به بازار جهانی یک ضرورت است.

علاوه بر این، تغییر نگاه مدیران بخش خصوصی به جهانی اندیشیدن و افزایش دانش مدیریت یک الزام تاریخی است.

همچنین عزم ملی در اجرای دقیق و سریع محورهای اقتصاد مقاومتی، توسط مدیران بنگاه ها، تشکل ها، و اتاق ها به عنوان یک مطالبه بخش خصوصی از حاکمیت یک ضرورت تاریخی است.

می دانیم در اقتصاد مدرن توسعه یافتگی رابطه مستقیمی با حجم روابط تجاری بین المللی کشور دارد لذا توسعه صادرات و تحصیل منابع ارزی باید سرلوحه اهداف ما قرار گیرد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید