راز موفقیت تازه کارهای جوان

0
194
مهندس

معمولا بیشتر اشخاص در آغاز کار خود به این فکر نمی‌کنند که رهبر و مدیر مجموعه خود باشند. شاید دلیل این مسئله این است که آنها جایگاه اداری مناسبی در مجموعه خود ندارند یا سابقه کاری و توانایی کافی نداشته‌اند. بعضی از اشخاص نیز به خودشان اعتماد کافی ندارند و فکر می‌کنند توانایی اجرای نقش یک رهبر را ندارند. اما با نگرش درست، داشتن یک چشم ناظر و تمایل به یادگیری، هر جوان حرفه‌ای می‌تواند در اوایل کارش نیز موفق شود.

اولین مانع شما در رسیدن به هدف احتمالا همکاران شما خواهند بود که شما را یک تازه کار بدون سابقه کاری می‌بینند. نگران نباشید به آنها نشان دهید که توانایی رهبری دارید حتی اگر تازه کار و تازه نفس باشید. وقتی توانستید این کار را با موفقیت انجام دهید، چیزهای دیگری هم هست که می‌تواند به شما کمک کنند در مراحل اولیه کارتان رهبری موفق باشید.

ال کولمنت مولف کتاب “رازهای موفقیت”راهنمای قطعی توسعه شغلی برای متخصصان جدید و نسل اول؛ می‌گوید: “اکثر مردم از رهبر مجموعه خود انتظار دارند که شخصی باشد که توانایی راهنمایی کردن، هدایت کردن و تسهیل کردن امور را با تجربه‌های موفق گذشته خود داشته باشد.” از آنجایی که اکثر کارمندان حرفه ای، جوان یا تازه کار هستند، سابقه مدیریتی موفقی در سابقه کاری گذشته خود ندارند و به همین دلیل معمولا جدی گرفته نمی‌شوند.
رایان کوهن، نویسنده “راهنمای جوانان برای دستیابی به موفقیت” به چالش دیگری اشاره می‌کند: معمولا همکاران با تجربه، دیدگاه منفی به کارمندان حرفه‌ای اما جوان خود دارند. شاید دلیل این دیدگاه منفی این باشد که اکثر ما در دنیایی رشد کردیم که بازی‌های ویدئویی، اینترنت و آیپدها باعث شده‌اند دامنه توجه‌مان کم شود اما همزمان چند کار را انجام بدهیم. که این مساله گاهی مثبت و گاهی منفی ارزیابی می‌شود و این در واقع می‌تواند به عنوان عدم اطمینان یا بی‌مسئولیتی تلقی شود.
الکساندر لویت، مولف  کتاب “نقاط کور” درباره ده افسانه کسب و کار توضیح می‌دهد که باعث می‌شود شما نتوانید به راه‌های جدید موفقیت باور داشته باشید. به نظر می‌رسد کارمندان قدیمی نسبت به کارمندان حرفه‌ای جوان محتاط هستند چون در طول سالیان کاری خود فارغ التحصیلان دانشگاهی جدیدی را دیده‌اند که در محل کارشان مشغول به کار شده‌اند و سعی کرده‌اند بیشتر از حق خود دریافت کنند. جوانان حرفه‌ای امروز با وجود رکودهای اقتصادی معمولا به قدر کافی سرکوفت می‌شنوند و خیلی جدی گرفته نمی‌شوند به همین دلیل اکثر آنها بیشتر تمایل به یادگیری دارند تا وارد شدن به کار. اما با وجود تمام این مسائل همچنان دیدگاه‌های منفی به این جوانان وجود دارد.
دکتر کاترین بروکس مدیریت Liberal Arts Career Services در دانشگاه تگزاس آستین، و مولف “راه شما در هرج و مرج شغلی” می‌گوید: فرض داشتن نقش رهبری بدون گذر از برخی خطوط کاری سخت خواهد بود اما اگر به عنوان یک نیروی کار جوان قبل از این که بپرید یاد بگیرید که چه باید بکنید بهتر متوجه خواهید شد که چه چیزهایی در موسسه و شرکت شما قابل پذیرش است.
 کوهن می‌گوید: کارمندان حرفه‌ای جوان، کارمندانی هستند که وقتی در یک شرکت مشغول کار می‌شوند همیشه انتظار دارند اشخاصی با سابقه بیشتر و اولویت کاری بیشتر از آنها در آن مجموعه مشغول به کار باشند. در واقع این وظیفه آنهاست که یاد بگیرند چگونه در یک مجموعه کار کنند و روابط کارمندان حاضر در مجموعه را درک کنند. این کار باعث خواهد شد که آنها موقعیت بهتری در میان دیگر کارمندان کسب کنند. همیشه به یاد داشته باشید که در ابتدای کارتان باید با فرهنگ مکان کاری جدیدتان آشنا شوید تا با همکارانتان دچار مشکل نشوید. در عین حال دقت داشته باشید که همانطور که نمی‌خواهید خودنمایی کنید یا کسی را آزار دهید نباید در کارتان شخصی مردد ظاهر شوید.
لویت می‌گوید: اشخاصی که در تصمیم‌گیری‌هایشان مردد هستند نمی‌توانند نقش رهبری را به خوبی ایفا کنند و سال‌ها طول خواهد کشید که به آنچه لازمه نقش رهبری است، برسند.
کوهن همچنین می‌گوید متخصصان جوان معمولا خیلی محتاطانه برخورد می‌کنند چون به درستی نمی‌دانند رهبر واقعی چه خصوصیاتی دارد یا به درستی آگاه نیستند که چگونه به بهترین روش نقش رهبری خود را در مکان کارشان اعمال کنند.
کوهن و بروکس هر دو متفق‌القول می‌گویند باید نقش رهبری خود را در محیط کاری خود تعریف کنید. بروکس می‌گوید” این فقط به این معنا نیست که در هر چیزی دخالت کنید و سریعا برای هر مشکلی راه‌حلی ارائه دهید. این کار شما باعث خواهد شد که اگر در موردی نتیجه حاصل نشود دیگر نظراتتان جدی گرفته نشود. همواره در نظر داشته باشید که خیلی خودتان را نخود هر آش نکنید و در همه چیز دخالت نکنید چون این کار در اکثر مواقع نتیجه خوبی ندارد و حتما به خاطر داشته باشید که به عنوان یک نیروی کاری جدید فقط در آن چه مربوط به شماست، دخالت کنید.
 رهبری به این معناست که همواره بخش فعال گروه محسوب شوید و همیشه با دیگران در ارتباط باشید و آرا و عقاید دیگران را محترم بشمارید، به دیگران با دقت گوش فرا دهید، موقعیت را بخوبی درک کنید و بهترین عملکرد را از خود نشان دهید حتی اگر خیلی به چشم نیاید و خیلی ابتدایی به نظر برسد.
مشاهدات نشان می‌دهد که رهبران در محیط‌های کاری فارغ از سن آنها، کمتر از دیگران با بیکاری مواجه می‌شوند و در عین کار، موقعیت‌های بالاتری دارند و موقعیت‌های بیشتری برای پیشرفت‌شان در سازمان کاریشان وجود دارد. پس همیشه سعی کنید خیلی سریع به موقعیت رهبری برسید.
10 راهکار برای رسیدن به موفقیت در رهبری در محیط کار به رغم جوان بودن اشاره می‌کنیم:
1 – قبل از این که به کاری مشغول شوید خود را آماده کنید
در کارهای اجتماعی و موسسات به صورت داوطلبانه عضو شوید تا توانایی رهبری خود را تقویت کنید. برای انجام این کار می‌توانید عضو مساجد، کلیساها، اتاق‌های بازرگانی یا انجمن‌های محلی خود شوید. این گروه‌ها فرصت‌های خوبی برای رهبری هستند. این کارها را زمانی انجام دهید که هنوز دانش‌آموز یا دانشجو هستید. اگر دانش‌آموزان و دانشجویان توانایی‌های مدیریتی و رهبری خود را زمانی که در حال تحصیل هستند تقویت کنند، اعتماد به نفس بیشتر خواهند داشت تا موقعیت‌های کاری خود را بهتر رهبری و مدیریت کنند.
2 – تکالیف‌تان را انجام دهید
اگر چه بیشتر مهارت‌های رهبری باید به صورت تجربی کسب شوند اما منابع زیادی هستند که بصورت رایگان می‌توانند به شما کمک کنند که این مهارت‌ها را کسب کنید تا در محیط کارتان بهتر حاضر شوید. از این کلاس‌ها استفاده کنید و در کنار آن کتاب‌های این حوزه را نیز مطالعه کنید.
3 – زمانی را صرف شناخت فرهنگ محیط کارتان کنید
گوش کنید و مشاهده کنید که چگونه کارمندان قدیمی با کارمندان جدید برخورد می‌کنند و یاد بگیرید که انتظاراتشان چیست. اگر مطمئن نیستید بپرسید. بهتر است از مشاور خود بپرسید که انتظارشان از کار چیست؟ به سبک سرپرست خودتان دقت کنید. در نظر بگیرید که او  شخصی رسمی است یا خودمانی؟ آیا گزارش کاری روزانه و جزیی کارتان را می‌خواهد یا نه؟ آیا فقط علاقمند است که بازخوردهای دوره‌ای داشته باشد یا نه؟ این موارد را بررسی کنید و خودتان را با آن شرایط وفق دهید. در مورد هم گروهی‌هایتان اطلاعات کسب کنید. در مورد مسئولیت‌ها، نقش‌ها، اهداف کاری و فلسفه تجاری کارتان اطلاعات کافی به دست آورید.
4 – همواره در پی یادگیری باشید
همیشه کنجکاو و مشتاق به کسب اطلاعات جدید باشید. سعی کنید هیچ وقت سریع موقعیتی را قضاوت و به سرعت ارزیابی نکنید. در آغاز کار بهتر است غرق کارتان شوید و سعی کنید کامل ظاهر شوید و در صورت نیاز از دیگران نیز کمک بگیرید.
5 – موقعیت‌هایی را که امکان ارائه نظر جدید یا کمک کردن به دیگران در آنها فراهم است شناسایی کنید
نیروهای جدید کاری معمولا بیشتر از نیروهای قدیمی با رسانه‌های اجتماعی آشنا هستند. پس حتما بخاطر داشته باشید از این توانایی خود با ارائه پیشنهاد و ایده‌های استفاده از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.
همیشه سعی کنید که تغییر ایجاد کنید. سعی کنید چیزهایی را که خراب شده‌اند با توانایی و دیدگاه‌های خود تعمیر کنید.  در عین حال هنجارها را به چالش بکشید. “بخش‌هایی را شناسایی کنید که در تیم‌تان یا شرکت شما مشکل‌ساز بوده‌اند. در برخی مواقع آن موارد بخشی از هنجارهای مجموعه و تیم شما شده‌اند که هیچگاه به چالش کشیده نشده‌اند و هیچگاه اشخاص سعی نکرده‌اند آنها را به روشی بهتری انجام دهند. باید این نقاط را پیدا کنید و راه‌حل و ایده جدید برای این موارد ارائه دهید.
6 – پیشنهاد کمک بدهید
اگر کارتان در مجموعه جدید را با این شعار شروع کنید که “من اینجا هستم تا کمک کنم”، این به شما کمک خواهد کرد که سریع‌تر و بهتر به سمت رهبری حرکت کنید. “همیشه سعی کنید کمک باشید حتی اگر از شما تقاضای کمک نشود.”
کارهای داوطلبانه قبل از آغاز به کارتان در مجموعه‌ها و ارگان‌ها به شما کمک خواهد کرد که توانایی‌های مدیریتی و رهبری خود را تقویت کنید قبل از این که به صورت رسمی و حرفه‌ای کاری را در گروهی انجام دهید.
در پروژه‌ها معمولا فرصت‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید آنها را شناسایی کنید. قدم جلو بگذارید و داوطلب انجام کار شوید. اگر پروژه خیلی وسیع است که نیاز به تجربه زیادی دارد می‌توانید از افرادی به عنوان شریک که توانایی و دانش بیشتری در رهبری دارند کمک بگیرد تا در کنارتان باشند.
7 – کارتان را انجام دهید و قوانین را رعایت کنید
برخی از متخصصان جوان چنان در همه چیز غرق می‌شوند که دیگر موفق به اجرای وظایف اصلی و اساسی خود نمی‌شوند. اگر برای انجام کاری یک ضرب‌الاجل مشخص کرده‌اند به آن احترام بگذارید. سعی کنید به موقع کارتان را انجام دهید و درخواست زمان اضافه نکنید. راه‌حلی برای انجام به موقع کارتان پیدا کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که لازم نیست کارهای اول شما خیلی خاص باشند بلکه مهم این است که کارتان را به بهترین وجه ممکن انجام دهید. اگر کارهای اساسی خود را درست انجام ندهید، هیچ کسی در کارهای بعدی و پیچیده‌تر به شما اعتماد نخواهد کرد.
به قوانین و سیاست‌های کاری شرکت چه نوشته شده و چه نانوشته توجه کنید. زود در محل کارتان حاضر شوید و دیر از محل کارتان خارج شوید. هیچ وقت آخرین شخص حاضر در کارتان نباشید و در عین حال هم هیچ وقت زودتر از بقیه از محل کارتان خارج نشوید.
8 – ارتباط برقرار کنید
برای آشنا شدن با همکاران‌تان وقت بگذارید و سعی کنید آنها را در قالب یک شخص ببنید نه فقط یک همکار. ممکن است این کار وقت ببرد؛ عجله نداشته باشید. باید در برقراری ارتباطتان پافشاری کنید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید.
9 – مشورت کنید و از کمک دیگران استفاده کنید
وقتی نیاز به مشورت دارید حتما از دیگران درخواست کنید به شما مشورت بدهند، اما در عین حال همیشه سعی کنید کارتان را مستقل انجام دهید. اگر کاری را تمام کردید و بخاطر آن تقدیر شدید و کسی به شما در انجام آن کمک کرده است حتما اسم او را ذکر کنید.
10 – با مافوق خودتان ارتباط برقرار کنید و یک مربی برای خودتان پیدا کنید
بهتر است با مدیر بالاتر، مربی و همکارانتان روابط متقابل سودمند ایجاد کنید و رفتارها و رویکردهای موفق آنها را تقلید کنید.شخصی را به عنوان مربی خود انتخاب کنید که در شرکت شما به عنوان رهبری موفق دیده می‌شود. درخواست مشارکت در کارهایی را بدهید که چندان به چشم نمی‌آید. در پروژه‌های مختلف کار کنید تا یاد بگیرید چگونه مدیران گروه‌ها و پروژه‌ها را رهبری می‌کنند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید