خانه بلاگ صفحه 56

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

0
toyota logo

به گزارش زومیت و به نقل از تری لیست، بدون شک، تویوتا یکی از نام‌های سرشناس و قابل احترام در صنعت خودروسازی جهان به شمار می‌رود و مسلما یک‌شبه این راه را طی نکرده است. ممکن است از تاریخچه‌ی عمیقی که پشت تویوتا لندکروزر نهفته است، آگاه باشید اما آیا می‌دانستید که این خودرو برای دولت ایالات متحده در هنگام جنگ با کشور کره ساخته شده است؟ یا این موضوع که این کارخانه در ابتدا به ساخت ماشین‌آلات نساجی مشغول بوده است و یا این که خودروی افسانه‌ای 2000GT توانست رکورد مسابقه‌ی استقامت سرعت بالا را با وجود طوفان‌های گرمسیری بشکاند؟ موارد ذکر شده تنها چند مثال کوچک درباره‌ی شرکت تویوتا بود که شاید از آن بی‌اطلاع بوده باشید. در ادامه، به ۳۱ مورد دیگر از تاریخچه این شرکت اشاره شده است.

 

۱. نام تویوتا در اصل تویودا بوده است
کیشیرو تویودا، بنیان‌گذار این شرکت پس از برگزاری مسابقه‌ی طراحی لوگوی این شرکت به انتخاب مردم از تبدیل اسم شرکت به تویوتا چشم‌پوشی کرد. این لوگو از لحاظ بصری برای ژاپنی‌ها بسیار جذاب بوده است.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

۲. ساکیشی تویودا (پدر کیشیرو) مخترع دستگاه‌های بافندگی بود
در اواخر صده‌ی ۱۸۰۰ میلادی، ساکیشی چندین پتنت را در حوزه‌ی مدرن‌ سازی صنعت نساجی، به نام خود ثبت کرد که شامل اولین دستگاه بافندگی الکتریکی بود و میشیو سوزوکی کارخانه‌ای جدا و صرفا برای ساخت این دستگاه‌ تاسیس کرد. پیش از شروع به تولید خودرو، برای چندین دهه، دستگاه‌های بافندگی، پایه‌ی‌ تولیدات شرکت تویودا بوده است.

۳. شرکت ساخت دستگاه‌های بافندگی اتوماتیک تویودا از سال ۱۹۳۰ شروع به تولید خودرو کرد
برای آن‌که مشتریان بتوانند دسترسی آسانی به قطعات یدکی داشته باشند، اولین خودرو‌ها و کامیون‌های تویوتا طوری طراحی شدند که ترکیبی از قطعات شرکت فورد و جنرال موتور باشند، چرا که در آن زمان بازار خودروی ژاپن را این دو شرکت به دست گرفته بودند.

۴. اولین پیشرانه‌ی تویوتا از طراحی پیشرانه‌ی شورلت برگرفته شده بود
پس از ریخته‌گری قطعات ساخت خود تویوتا و استفاده از قطعات شورلت در باقی جاها، پیشرانه‌ی ۶۵ اسب بخاری مدل A تویوتا تولید شد که توانی تقریبا ۱۰ درصد بیشتر از نسخه‌ی آمریکایی شورلت داشت.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

 ۵. مدل A1، بر پایه‌ی کرایسلر ساخته شد
کیشیرو برای مدل A1 از طراحی بدنه‌ی کرایسلر دسوتو استفاده کرد زیرا می‌دانست که چندین سال طول می‌کشد تا کارخانه‌ی تویوتا آماده‌ی بهره‌برداری کامل شود و همچنین احساس کرد که طراحی دسوتو چندین سال جلوتر از زمان خودش است و بنابراین در هنگام عرضه‌ی این محصول توسط شرکت تویوتا، خودرویی از مد افتاده به شمار نمی‌رفت.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

 ۶. بیشتر کارهای مهندسی شرکت‌ در دهه‌ی ۱۹۳۰ با سعی و خطا انجام می‌شد
با توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ای چون ریخته‌گری الکتریکی و تولید فولاد‌های جدید، شرکت تویوتا در ابتدا یک نمونه‌ی اولیه می‌ساخت و سپس به فکر تغییرات این نمونه‌ی اولیه می‌افتاد و این سیکل تکرار می‌شد.

 ۷. تویوتا روش راهبردی سامانه‌ی بهنگام (Just in Time) را در سازمان و کارخانه‌ی خود توسعه داد
همانند مغازه‌ها‌ی خواروبار فروشی که امکان انبار کردن بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی را ندارند، تویوتا نیز احتیاجی به داشتن قطعاتی اضافه بر تعداد خودروی تولیدی در هر روز ندارد و بنابراین دقیقا همان مقداری را که در هر روز لازم دارد تولید و تهیه می‌کند. با این‌که این موضوعی بدیهی است اما در زمان خودش انقلابی در صنعت محسوب می‌شد.

 ۸. تویوتا لندکروزر در اصل جیپ بوده است
وقتی این خودرو با نام تویوتا BJ در سال ۱۹۵۱ طراحی شد، عموما به عنوان تویوتا جیپ شناخته می‌شد و در سال ۱۹۵۴ شرکت جیپ دستور توقف در تولید آن را داد که پس‌ از آن نام رسمی لندکروزر به آن اختصاص داده شد.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

 ۹. شرکت تویوتا توانست به وسیله‌ی خودروی نمونه‌ی اولیه رکورد آفرود را بشکاند
یکی از رانندگان تویوتا برای آزمایش تویوتا جیپ از قله‌ی فوجی تا ایستگاه ششم آن که ارتفاع زیادی داشت، بالا رفت درحالی‌ که راندن در آن منطقه و در فصل زمستان کاملا غیرقانونی و خطرناک بوده است.

 ۱۰. اولین خودروی جیپ تویوتا برای دولت ایالات متحده ساخته شد
با شروع جنگ آمریکا با کره، کشور آمریکا سفارش ۱۰۰ دستگاه خودروی تویوتا جیپ را به تویوتا داد.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

 ۱۱. تویوتا لندکروزر به‌ تنهایی موجب ماندگاری تویوتا در بازار آمریکا شد
خودروهای دیگر این شرکت مانند تویوتا کراون و کرونا عملکرد مناسبی برای بازارهای دیگر نداشتند و نتوانستند امتیاز قابل‌قبولی در میان دیگر خودروهای موجود کسب کند. در نهایت تا وقتی‌که تویوتا نتواند خودروی مناسب و باارزشی برای فروش در ایالات متحده تولید کند، فروش همه‌ی محصولات این شرکت به جز لندکروزر به حالت تعلیق درآمد.

 ۱۲. محبوبیت لندکروزر J70 از اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ آن‌قدر زیاد بوده که تویوتا تاکنون تولید آن را متوقف نکرده است
متاسفانه، نسخه‌ای که در سی‌امین سالگرد ارائه‌ی این مدل معرفی شد، تنها در کشور ژاپن عرضه می‌شود.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

 ۱۳. تویوتا افتتاح اولین آزادراه کشور ژاپن را با راندن بدون وقفه‌ی ۱۶۱ هزار کیلومتر جشن گرفت
پس از معرفی طرح جدید مدل کرونا، این شرکت سه عدد از این خودرو را انتخاب کرد تا فاصله‌ی دو شهر اوساکا و ناگویا را به عنوان بخشی از این کمپین تبلیغاتی رانندگی کند.

 ۱۴. اولین نسخه‌ی کرولا نوعی خودروی اسپرت و اقتصادی در نیمه‌ی دهه‌ی ۱۹۶۰ به شمار می‌رفت
این خودرو مانند خودروهای سدان اروپایی، دارای سامانه‌ی تعلیق جلوی بسیار نرم، جعبه‌دنده‌ی چهارسرعته و توان بیشتر نسبت به سایر رقیبان خود بود. نرخ تولید این خودرو در سه‌ساله‌ی اول، به حدود ۲۵۰ هزار خودرو در سال رسیده بود.

 ۱۵. تویوتا توانست یاد بگیرد که چگونه کرولا را به یک خودروی مناسب برای شرایط سخت جاده‌های زمستانی تبدیل کند
در سرمای زمستان سال ۱۹۶۷ و برای آماده‌سازی فروش خودروی خود در کشور کانادا، این کشور چندین کرولا را به جاده‌های نقاط مختلف این کشور فرستاد.

۱۶. افسانه‌ای ترین خودروی اسپرت تویوتا تنها به دلیل مسابقات فرمول ۱ وجود دارد
مسابقه‌ی جایزه بزرگ ژاپن در سال ۱۹۶۳، تنها یک مسابقه‌ی فرمول یک و غیر قهرمانی بود، اما آغازی ‌برای مسابقات اتومبیل‌رانی در ژاپن به شمار رفت. تویوتا برای اثبات توانایی تکنولوژیکی و دفاع از حیثیتش، مدل 2000GT را طراحی و معرفی کرد که تبدیل به خودروی جیمز باند در فیلم “تو فقط دو بار زندگی میکنی” شد که این روز‌ها با قیمت‌های میلیون دلاری به فروش می‌رسد.

 ۱۷. تویوتا توانست تمامی رکورد‌های سرعت و استقامت را بشکند
تویوتا خودرویی عرضه کرد که توانست ۷۸ ساعت متوالی را با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت آن‌هم در طوفان‌های مناطق استوایی بپیماید و هم‌زمان سه رکورد جهانی را ثبت کرد که البته رکورد بیشترین سرعت متوسط در طوفان‌های استوایی به صورت رسمی ثبت نشده است.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

۱۸. اولین خودروی هیبریدی تویوتا، در واقع در سال ۱۹۶۸ ساخته شد و دارای پیشرانه‌ی توربینی بود
این پیشرانه تقریبا مشابه یک ژنراتور جت عمل می‌کرد که موجب تغذیه‌ی پیشرانه‌ی الکتریکی می‌شد. در عوض باتری‌های دهه‌ی ۱۹۶۰ شارژدهی حداقلی را نداشتند و همین موضوع دلیل عدم موفقیت آن‌ها بود.

۱۹. تویوتا پریوس، اولین هیبرید با تولید انبوه به شمار می‌آید
۱۰ سال پس از معرفی این مدل در سال ۱۹۹۷، تویوتا توانست حدود یک‌میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

۲۰. تویوتا به توسعه‌ی نرم‌افزار ترافیکی پیچیده‌ای در ۴۰ سال گذشته پرداخته است
در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰، سامانه‌ی جامع ترافیک خودرویی بیشتر به یک اتاق کنترل که در فیلم‌ها دیده‌اید، شباهت داشت. این سامانه همواره ترافیک را تحت نظر می‌گرفت و اجازه می‌داد که هر خودروی مجهز به دستگاه گیرنده‌ متوجه‌ی ترافیک سنگین خیابان‌ها شود و مسیر جایگزین را انتخاب کند.

۲۱. تویوتا سلیکا مجهز به موتور LASRE عرضه شد
پیشرانه‌ی این خودرو، پیشرانه‌ی بلادرنگ پیشرفته‌ی سبک نامیده (LASRE) می‌شود و اولین باری بود که یک شرکت ژاپنی پیشرانه‌ای به عنوان یک برند به بازار عرضه می‌کند. (مانند پیشرانه‌ی Hemi کرایسلر)

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

۲۲. ۴۵۰ نمونه‌ی اولیه برای توسعه‌ی اولین لکسوس ساخته شد
برای شرکت صنعتی‌ که معروف به صرفه‌جویی در زمان تولید است، ساخت ۴۵۰ نمونه‌ی اولیه برای تعداد بسیار زیاد محسوب می‌شود. علاوه ۵۰ نمونه‌ی خاک رسی‌ با مقیاس یک‌به‌یک نیز ساخته شد.

۲۳. شرکت تویوتا به ساخت خانه نیز مشغول شد
در اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰، چند بخش از این شرکت شروع به طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه برای چارچوب در و پنجره، آشپزخانه و غیره کردند. امروزه، تویوتا یکی از بزرگ‌ترین سازندگان خانه در سه ناحیه مرکزی کشور ژاپن است.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

۲۴. قایق‌های ساخته‌شده توسط شرکت تویوتا
سری قایق‌هایی با نام پونام از حدود ۲۵ سال پیش ساخته می‌شوند. این قایق‌ها نام خود را از جزیره‌ی ت-وایپونامو گرفته‌اند. (جزیره‌ی کوچکی که قوم مائوری در آن ساکن هستند.)

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

۲۵. پس از نام شرکت، شهری که کارخانه‌ی این شرکت در آن قرار داشت نیز تویوتا نام‌ گرفت
پیش از نام‌گذاری این شهر به نام تویوتا، حدود هزاران سال با نام کورمو شناخته می‌شد، اما در سال ۱۹۵۹ نام این شهر عوض شد تا بازتاب‌دهنده‌ی تجارت موفق خود باشد.

۲۶. تاریخچه‌ی پرافتخار مسابقات آفرود تویوتا
اگر مسابقات رالی داکار و باخا، شامل مسیر‌های سخت خاکی و گلی نیز بود، بدون شک تویوتا برنده‌ی آن مسابقه می‌شد.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

۲۷. یکی از مدیران بخش مسابقات تویوتا توانست مسابقات باخا ۵۰۰ و باخا ۱۰۰۰ را به عنوان راننده با پیروزی پشت سر بگذارد
تد مانکیور، مدیر توسعه‌ی مسابقات شرکت تویوتا، تیم را به انجام هر کاری از جمله ساخت سوپر شارژرها تا تجهیز کامیون‌های مسابقه‌ای تویوتا سرپرستی و رهبری می‌کرد.

۲۸. تویوتا به ساخت مونوریل پرداخت
در اصل طرح مفهومی این وسیله‌ی نقلیه جابجایی عمومی، برگرفته از چندین سری‌ اتوبوس‌های اتوماتیک قطار مانند است. این سامانه‌ی حمل‌ونقل چند‌حالته‌ی هوشمند برای اولین بار در یک پارک توسط این شرکت ساخته شد.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

۲۹. تویوتا بیش از یک دهه است که بر روی توسعه‌ی ربات‌های همکار کار‌ می‌کند
ربات‌های فیزیوتراپی را تصور کنید که به راه رفتن شما کمک می‌کنند و همچنین می‌توانند آلات موسیقی مختلفی را برای شما بنوازند.

۳۰. لکسوس، اینفینیتی و دوج وایپر همگی در یک روز معرفی شدند
نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی که در سال ۱۹۸۹ در شهر دیترویت برگزار شد محل عرضه‌ی خودروهای ماندگار در عرصه‌ی خودروسازی بود.

۳۱. در حال حاضر شرکت تویوتا و بی‌ام‌و با همکاری یکدیگر بر روی تولید خودروهای اسپرت کار می‌کنند
برخی حدس می‌زنند که تویوتا سوپرای دیگری در راه است؛ اما یک ماه پیش کارمندان داخلی تویوتا اعلام کردند که این حدس‌ها و گمانه‌زنی‌ها دور از واقعیت است.

تویوتا و ۳۱ نکته ای که درباره‌ آن نمی‌ دانستید

با نگاه به تاریخچه‌ی پرافتخار شرکت تویوتا می‌توان گفت که این مدل هرچه باشد ارزش انتظار کشیدن را دارد.

تصاویر خودروهای 100 سال آینده

0

مدتی پیش برند مشهور BMW خودروی مفهومی خود با نام  “چشم انداز  100 سال آینده”   (NEXT 100 Vision)  را معرفی نمود و تیتر خبرگزاری های جهان شد. این شرکت تصمیم گرفت در سالگرد 100 سالگی برند خود، به جای صحبت از گذشته، آینده خود را در یک قرن بعد مجسم کند و از فن آوری های سال ها بعد صحبت کند.

روز گذشته BMW  دو مدل مفهومی دیگر از  دو،  زیر مجموعه اصلی خود رولزرویس و مینی کوپر رونمایی نمود. این خودروساز،  در تلاش است آینده دور را برای طرفداران خود در تمام زیر مجموعه هایش کامل کند.

1-BMW NEXT 100 Vision
مدل مفهومی 100 سال بعدBMW، تاکید بر شاخصه هایهنری طراحی خودرو بوده و حالتی جواهرگونه دارد. مهم ترین ویژگی این خودرو، تمرکز آن بر فن آوری موسوم به هندسه زنده Alive Geometry  است که بدنه آن را غیر سلب و قادر به تغییر شکل و انعطاف پذیر می سازد. این بدنه نه تنها به راحتی خرد و شکسته نمی شود بلکه حالتی  کش سان داشته و  چرخ ها را  در بر بگیرد.

علاوه بر ظاهر، نهایت هوش مصنوعی و ارتباط دیجیتال خودرو با اجسام و خودروهای دیگر رانندگی را ایمن تر و لذت بخش تر خواهد کرد به طوری که احتمال تصادف به صفر رسیده ودیگر خطای انسانی در رانندگی وجود نخواهد داشت.

از سویی دیگر، تمام مواد به کار رفته در این خودرو، از چرم صندلی ها گرفته تا فلز بدنه و فیبر کربن داشبورد، به کلی قابل بازیافت بوده و از مواد دور ریختنی دیگر صنایع حاصل می شوند.

بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟

بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟

بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟

بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟

 2- Rolls Royce 103EX Next 100 Vision
رولزرویس مفهومی 103، نگاهی به 100 سال آینده  تجملی ترین خودرو تاریخ دارد.  در این مدل مطلقا فرمان وجود نداشته و سامانه هوشمند موسوم به النور Elenor کنترل آن را بر عهده خواهد داشت.  النور بر تمام اجسام محیط مالکان این خوردو تسلط داشته و با آنها ارتباط برقرا می کند. این سامانه تمامی امور  زندگی، تفریح و کار صاحبانش را برنامه ریزی کرده و مانند یک منشی عمل خواهد کرد.سامانه النور بخشی از برنامه رولزرویس به نام  فرش جادویی   Magic Carpet ride است که هنوز در حال تحقیق بوده و قرار است ناوبری اتوماتیک خودروهای رولزرویس را به ارمغان آورد. علاوه بر آن فرش جادویی مجهز به سطح بالایی از راحتی در حرکت روی جاده خواهد بود که با آن، لرزش های خودرو به صفر رسیده و سیستم تعلیق هوشمند، حالتی مانند سرخوردن روی سطح صیقلی را تداعی کند. بدین منظور رینگ های این خودرو به قطر 28 اینچ با پهنای لاستیک کمتر از 5 سانتیمتر،  متشکل از 65 قطعه آلومینیوم مستقل، ساخته شده است تا با حداقل تماس با جاده، رولزرویس را به نوعی بی وزنی نزدیک کند.بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟
 3- Mini Next 100 Vision
طراحان مینی آینده، قول داده اند تا 100 سال دیگر، لذت خاص رانندگی مینی کوپر، برای راندن اسپرت و مسیرهای خارج جاده همانند مدل کلاسیک 1959 حفظ شود و به هیچ وجه فرمان و پدال ها حذف نشوند. از طرفی دیگر، همواره مینی خودروی محبوب علاقه مندان پیک نیک و سفر بوده است و بدین منظور در طرح مفهومی آن، شیشه جلو بسیار بزرگ و تا چراغ ها ادامه یافته و درها نیز  بسیار پهن  و به حالت کشویی طراحی شده اند تا لذت تماشای اطراف و لذت از محیط هرچه بیشتر شود.به عقیده مهندسین مینی کوپر،  در آینده و با رشد زندگی دیجیتال،  بخش اصلی رندگی افراد اشتراکی خواهد بود و دیگر خرید یک خودرو و نگهداری از آن در پارکینگ فراموش خواهد شد.  بنا به طرح مفهومی حاضر،  100 سال دیگر،  شبکه ای از علاقه مندان مینی طراحی می شود تا دیگر هیچ کس نیازی به خرید این خودرو نداشته باشد و در واقع تعداد زیادی از افراد به طور اشتراکی از آن استفاده خواهند کرد.به گفته آقای ون هایدونک Van Haydoonk مدیر بخش طراحی BMW در آینده مالکیت دیجیتال، افراد را قادر به استفاده از خودروها خواهد کرد و دیگر نیازی به پرداخت تمام مبلغ یک خودرو نیست. نرم افزاری به نام “کوپررایزر Cooperizer”  مشترکین مختلف مینی کوپر های آینده را تشخیص خواهد داد و  این خودرو را به هنگام  نزدیک شدن هرکدام از استفاده کنندگان، به سلیقه آنها تغییر می دهد.این تغییر شامل محل قرار گرفتن فرمان و پدال ها،  زاویه صندلی و بسیاری جزئیات دیگر خواهد بود. به عقیده طراحان مینی، در آینده خودروها به صورت فرمان سمت راست یا فرمان سمت چپ نخواهند بود و قابلیت جابه جایی این تجهیزات در هر خودرو به راحتی ممکن خواهد شد.بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟

بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟

بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟

بی ام و، مینی و رولزرویس چگونه خواهند بود؟

نویسنده و مترجم: محمدرضا اشتری/فرادید

شماره آینده مجله دستاورد صنعت

0

شماره آینده مجله دستاورد صنعت ، تیرماه 95 چاپ و منتظر خواهد شد.

این شماره علاوه بر  ارسال به مشترکین مجله و شرکتهاسازمانها و موسسات دولتی و خصوصی ، در نمایشگاههای  زیر توزیع خواهد شد:

  • نهمین نمایشگاه بین المللی بورس،بانک و بیمه- تهران-(21 الی 24 تیر ماه)
  • پنجمین نمایشگاه نفت،گاز و پتروشیمی- مشهد (30 تیرماه الی 2 مرداد )
  • یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران- مشهد(30 تیرماه الی 2 مرداد )
  • دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب ، فاضلاب لوله و اتصالات ،تجهیزات آبیاری نوین ایران- مشهد (30 تیرماه الی 2 مرداد )

برای حضور در این شماره و معرفی کالا و خدمات خود می توانید با دفتر مجله تماس بگیرید .

[icon name=”volume-control-phone” class=”” unprefixed_class=””]

راههای تماس با ما

[icon name=”file-text-o” class=”” unprefixed_class=””]

فرم آنلاین درخواست آگهی

[icon name=”hospital-o” class=”” unprefixed_class=””]

 تعرفه آگهی

 

بازتاب دیدگاه ها مدیران

علاوه بر این مجله دستاورد صنعت همواره آماده دریافت نقطه نظراتو دیدگاههای  شما در خصوص وضعیت صنعت و اقتصاد کشور است.

برای این منظور می توانید دیدگاههای خود را برای ما به آدرس ایمیل info@vendorlist.ir ارسال کنید.

نظر و دیدگاه شما در مجله و سایت وندورلیست بازتاب داده می شود.

چرا یاهو از گوگل شکست خورد؟

0

در شرایط فعلی در حالی شاهد حضور نه‌چندان قدرتمند شرکت یاهو در فضای وب و بازار عرضه سرویس‌های اینترنتی هستیم که شاید همین حضور، آخرین روزهای فعالیت‌ یاهو به‌عنوان شرکتی مستقل را به خاطره‌ای نه‌چندان زیبا از شرکتی تبدیل کند که روزگاری شانه به شانه گوگل (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حال حاضر بازار از نظر ارزش سهام) حرکت می‌کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، بسیاری از کاربران یاهو را با سرویس‌های اولیه مدرن و نوآوری به یاد می‌آورند که زمانی خط‌شکن بخش تکنولوژی بود. پیام‌رسانی چون یاهو مسنجر که حالا دیگر به تاریخ سپرده شده زمانی در حد تلگرام و واتس‌اپ امروزی موفق و پیشرو بود و داشتن ایمیل در یاهو نمادی از اتصال به اینترنت و سواد آنلاین به حساب می‌آمد. یاهو اما به تدریج و طی سال‌های اخیر نفوذ و قدرت خود را از دست داد و به رغم اینکه سرویس‌های فوق‌العاده‌ای چون سرویس عکس فلیکر را خرید و به خود اضافه کرد اما از نظر مدیریت نتوانست این کشتی پیشرو را تا امروز سالم نگه دارد. یاهو به تدریج به شرکتی تبدیل شد که نیروهای متخصصش به شرکت‌های دیگر نقل مکان کردند، سهام آن روز به روز کاهش یافت و از سرویس‌های تازه و مدرن دیگر خبری نبود اما حتی بسیار پیش از آنکه یاهو در دنیای تجارت از همه رقبا عقب بیفتد در رقابت رودررو با گوگل شکست خورده بود. دو رقیب بزرگ که شانه به شانه پیش می‌آمدند و تقریبا از بسیاری جهات به هم شبیه بودند.

هر دو شرکت یاهو و گوگل یک ماموریت برای پیشرفت داشتند هر دو از جست‌و‌جو قدرت گرفته بودند و بزرگ‌ترین برخورد وب را شکل داده بودند. رقابت این دو به ایجاد بهترین سرویس‌های اینترنتی منجر شد و البته در نهایت بخش قابل توجهی از موفقیت امروزی اپل نیز به دلیل همان رقابت اولیه با گوگل است. مطمئنا پیش‌بینی حال و روز کنونی برای شرکت یاهو کاری سخت و دشوار بود اما نکته‌ای که در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد، بررسی سیاست‌هایی است که باعث شده یاهو چنین شرایطی را تجربه کند. تحلیلگر وب‌سایت Techcrunch که سال‌ها در شرکت گوگل کار کرده در یک مطلب مفصل، با دید فنی و تخصصی به تحلیل و مقایسه سیاست‌های یاهو در مقابل شرکت گوگل پرداخته تا به‌عنوان یکی از معیارهای مهم در ایجاد تفاوت در وضعیت کنونی شرکت‌های یاد شده، دلایل اختلاف فاحش در عملکرد این دو شرکت را مشخص کند. در ادامه نگاهی داریم به خلاصه‌ای از این مطلب:

راه‌اندازی سریع در مقابل پایه‌گذاری ماندگار

در ابتدای هزاره جدید، گوگل و یاهو از راهکارهای متفاوتی برای توسعه سرویس‌دهی و رشد در جهت پاسخگویی به نیازهای روز‌افزون کاربران در محیط اینترنت (سرویس‌های جست‌وجو، ایمیل، نقشه و مواردی اینچنینی) استفاده می‌کردند. شرکت یاهو از راهکاری مرسوم تحت سیستم مدیریت فایل NetApp بهره می‌گرفت که رسیدن به رشد و توسعه سریع را برای این شرکت میسر می‌ساخت. ویژگی NetApp راه‌اندازی سریع و استفاده ساده و مبتنی بر ابزارهای ذخیره‌سازی بود که برای اهداف خاص ایجاد شده بودند. یاهو با این ابزار می‌توانست به نیازهای بازار سریعا پاسخ دهد به همین دلیل به زودی این شرکت به بزرگ‌ترین مشتری NetApp تبدیل شد. در طرف مقابل، گوگل تلاش کرد تا زیرساخت‌های نرم‌افزاری ویژه شرکت خود را با عنوان Google File System توسعه دهد. پلت‌فرمی که استفاده‌های متنوع برای تمامی سرویس‌های گوگل را به همراه داشت و امکان استفاده از آن در اکوسیستم‌های آتی این شرکت نیز وجود داشت. در واقع به جای استفاده از جدیدترین ابزارهای ذخیره‌سازی داده‌ها به‌عنوان زیرساخت مورد نظر، سیستم فایل شرکت گوگل از سرورهای فیزیکی برای پشتیبانی از معماری انعطاف‌پذیر و ارتجاعی بهره‌مند شد که مشکلات مربوط به توسعه سرویس‌ها را یک‌بار برای همیشه مرتفع می‌کرد. در همین حال این استراتژی، عرضه محدوده وسیعی از سرویس‌های تحت وب را از سیستم نقشه گرفته تا سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری تحت پوشش قرار می‌داد.

پیچیدگی‌های توسعه و پیش گرفتن صوری

در مراحل اولیه به چیزی در حدود چهار سال توسعه و تحقیق نیاز بود تا بالاخره سیستم فایل مورد نظر شرکت گوگل به مرحله بهره‌برداری کامل برسد. این در حالی است که شرکت یاهو این امکان را داشت تا راهکارهای NetApp را سریعا و در جهت پوشش نیازهای رو به افزایش کاربران به سرویس‌های این شرکت، اجرا کند و به‌کار ببندد. در واقع در چشم‌انداز ارائه سرویس‌های اینترنتی به‌نظر می‌رسید یاهو فرسنگ‌ها از رقیب خود پیش است. با وجود این، سرعت بالای یاهو برای حضور در بازار مشکلاتی را نیز برای این شرکت به وجود آورد. در واقع با افزایش تقاضا و ایجاد تنوع در سرویس‌های مورد نیاز کاربران، معایب استفاده از زیرساخت‌های ابزار محور خود را نمایان کرد. از جمله اینکه پیچیدگی پروسه‌ها و محیط ناکارآمد نیاز به مهندسی فوق‌العاده‌ای داشت که در نهایت هزینه‌های تحمیل شده بر شرکت را افزایش می‌داد. این همان چیزی بود که یاهو را به شدت تحت تاثیر قرار داد. در واقع ایراد اصلی کار این بود که با اضافه شدن سرویس‌های جدید به لیست خدمات یاهو این شرکت نیاز به مهندسی مجدد پلت‌فرم NetApp برای پیکربندی آن استفاده خاص را احساس می‌کرد. در نتیجه این امر، نیاز به برطرف کردن چالش‌های یکسان برای سرویس‌های مستقل مانند یاهو سرچ و یاهو میل بود تا این مشکلات، بارها و بارها روی زیرساخت‌های متفاوت مرتفع شوند. نداشتن زیرساخت یکپارچه همچنین ناکارآمدی بیشتر منابع را به همراه داشت و هر مورد پیکربندی سرویس‌ها به فضای سروری و توان محاسباتی مستقلی نیاز داشت که امکان به‌اشتراک‌گذاری آن در میان پلت‌فرم‌های مختلف وجود نداشت.

علاوه بر این، هزینه استفاده از ابزارهای ارائه شده توسط NetApp نیز با نرخی برابر با سرعت رشد یاهو افزایش پیدا می‌کرد تا بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت بلعیده شود. در طرف مقابل، گوگل سیستم فایل منحصر‌به فرد خود را با پیش‌بینی این چالش‌ها ایجاد کرده بود. از همین رو اضافه کردن کاربردهای جدید یا برطرف کردن چالش‌های مربوط به زیرساخت‌های معماری به‌طور هوشمندانه و با بهره‌وری بالا امکان‌پذیر شده بود. به‌عنوان مثال، پس از خرید یوتیوب توسط گوگل به‌روزرسانی معماری‌ها تنها یک‌بار انجام می‌شد و امکان پیاده‌سازی راه‌حل‌ها برای تمامی سرویس‌های گوگل فراهم می‌شد. در نهایت، بهره‌مندی از پلت‌فرم قابل انعطاف، امکان به‌اشتراک‌گذاری منابع و توان محاسباتی برای استفاده‌های مختلف را فراهم می‌کرد تا به‌عنوان مثال وقتی سرورها مشغول پاسخگویی به انجام فرآیندهای جست‌وجو نیستند، در ارائه سرویس‌های ایمیل قابل استفاده باشند. باید اعتراف کرد که هزینه‌ها و پیچیدگی زیرساخت‌های نهفته شرکت یاهو توان رقابت با گوگل در زمینه توسعه و به‌کارگیری سرویس‌ها و راهکارهای جدید را از این شرکت گرفتند.

اهمیت شروع از پله اول

نمونه فنی فوق می‌تواند مثالی ساده درخصوص اهمیت انعطاف‌پذیری طراحی‌ها و زیرساخت‌های شرکتی باشد اما نتایج موجود می‌تواند از سطح زیرساختی یا مهندسی برنامه‌ها فراتر رفته و دیدگاهی جامع در زمینه نیازهای لازم برای ساخت کسب و کاری پایدار را به نمایش بگذارد. از جمله درس‌هایی که می‌توان از فعالیت هدفمند شرکت گوگل گرفت، نیاز برای فهم کامل مشکل، پیش از درنظر گرفتن راهکار برای آن است. این در حالی است که با تصویرسازی و بررسی مشکل به‌عنوان یک مهندس یا کارآفرین، بهتر است چشمان خود را روی راهکارهای موجود بسته و تمامی راهکارهای ارائه شده تا زمان حال را نادیده گرفته و راه‌حل ویژه خود را ارائه دهید. به این ترتیب می‌توانید مشخص کنید که نیاز به استفاده از کدام‌یک از راه‌حل‌های فعلی وجود دارد و چه مواردی باید از نو بازسازی شوند. این امر، عامل موفقیت استارت‌آپ‌های زیادی (از جمله شرکت‌هایی مانند آمازون) بوده و هست. در نظر داشته باشید که شروع از پله اول، در برخی موارد به معنای قربانی کردن رشد سریع و البته جایگزینی آن با پایداری بلندمدت خواهد بود که تحمل آن به‌ویژه در فضای سریع رشد و توسعه بازار فعلی، کمی سخت خواهد بود.

گزارش تازه مرکز آمار از وضعیت اشتغال در سال گذشته

0

مرکز آمار ایران ایران گزارش داده که نرخ بیکاری در سال گذشته در ایران 11 درصد بوده است و دو میلیون و 470 هزار نفر بیکار بوده اند.

بنابر این گزارش، نرخ بیکاری جوانان بیکار 15 تا 24 سال 26.1 درصد بوده است و از مجموع دو میلیون و470 هزار نفر بیکار بیشتر از 765 هزار نفر از جوانان 15 تا 24 ساله بیکار بوده‌اند.

نرخ بیکاری جوانان در سن 15 تا 29 در سال گذشته 23.3 بوده است و از مجموع دو میلیون و 470 هزار بیکار در سال گذشته یک میلیون و 646 هزار نفر آنها را جوانان 15 تا 29 ساله تشکیل می‌داده‌اند.

مقایسه آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری0.4 در سال 1394 نسبت به سال 1393 افزایش پیدا کرده است و این رشد بیشتر مربوط به بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله بوده است که نرخ بیکاری این گروه از جوانان در فاصله یک سال 1.4 درصد افزایش پیدا کرده است.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 17.7 درصد، کرمانشاه 17.6 درصد، چهارمحال و بختیاری با 16.4 درصد دارای بیشترین تعداد بیکاران و استان‌های آذربایجان‌شرقی با 7.3 درصد، کرمان و مرکزی هر کدام با 7.9 درصد، سمنان با 8.4 درصد و هرمزگان با 8.5 درصد دارای کمترین تعداد بیکاران را در سال گذشته بوده‌اند.

خلاصه گزارش آماری مرکز آمار نشان می‌دهد که 38 درصد از شاغلین به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کنند که به گفته مرکز آمار “این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می‌کنند.”

گزارش تازه نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته بیشتر از 38.2 درصد بوده است یعنی از مجموع جمعیت کشور که بیش از 78میلیون نفر بوده‌اند، بیشتر از 38 درصد از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.

این شاخص نشان دهنده آن است که چه تعداد از افراد کشور از نظر اقتصادی فعال هستند که ترکیبی از شاغلان و بیکاران را تشکیل می‌دهند.

بیشتر از 49.4 درصد از این شاغلان در بخش‌های خدمات، 32.5 درصد در بخش صنعت و کمتر از 18 درصد در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی بین سال 1394 با سال 1393 نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی یک درصد افزایش پیدا کرده است. این به معنای آن است که تعدادی از کسانی که در سن کار قرار دارند و خواهان گرفتن شغل هستند بیشتر شده است.

 

بیشتر بخوانید

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس

0

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) نقش مهمی در توسعه معدن و صنایع معدنی در ایران دارد. این سازمان با پیشبرد طرح‌های عظیم ملی علاوه بر ایجاد هزاران شغل در کشور، زمینه افزایش ظرفیت‌های صنعتی و رشد درآمد ناخالص ملی را فراهم کرده است. اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش مفصلی ضمن بررسی جایگاه این سازمان، معقتد است که این نهاد “به رغم این جایگاه مهم، در سال‌های اخیر در اثر تصویب و اجرای برخی قوانین و مقررات، ماهیت این سازمان دچار تردید شده و به سمت و سوی سازمان حاکمیتی پیش رفته است. در کنار این اتفاقات، واگذاری‌های بی‌ضابطه و غیرتخصصی شرکت‌های زیرمجموعه نیز، جایگاه این سازمان را تضعیف کرده است”.

 کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده‌اند که “با واگذاری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر به صورت رد دیون دولت بخش غالب طرح‌های توسعه‌ای و اکتشافی سازمان متوقف شده و یا حداقل کند شده‌اند. از طرف دیگر خود سازمان هم تحت محدودیت‌های ایجاد شده در قانون برنامه پنجم، امكان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را نداشته و در استفاده از منابع حاصل از واگذاری‌های شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز محدودیت داشته است. از طرف دیگر فرآیندهای پیچیده و وقت‌گیر تصویب طرح‌ها، فقدان استراتژی مدون و مصوب در بخش معدن وجود تعارضات قانونی در عرصه عمل، این سازمان را در اجرای وظایف توسعه‌ای محوله دچار مشكل کرده است.”

با آنکه سازمان‌های توسعه‌ای در ایران چهار دهه پیش فعالیت خود را شروع کردند و کم کم این سازمان‌ها نظیر ایمیدرو نیز به سازمان‌های دیگر توسعه اضافه شدند، اما اکنون این نهاد توسعه‌ای با مشکلات و موانعی در پیشبرد فعالیت‌های خود رو به روست.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش مفصلی ضمن بررسی نحوه تشکیل این سازمان، به بررسی فعالیت‌های آن پرداخته است. در اینجا بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را می‌خوانید که در آن علاوه بر بررسی اهداف تشکیل این سازمان، مشکلات ایمیدرو مطرح و پیشنهاداتی هم برای حل آنها داده شده است.

 

http://financialtribune.com/sites/default/files/field/image/07_AH_IMIDRO%2083-ab-ED.png

عملکرد ایمیدرو

به رغم مزیت‌ها و اهمیت بخش معدن در اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاری در زیرساختارها بیانگر آن است که این بخش همچنان در اولویت‌های دولت قرار ندارد و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری بخش خصوصی از منابع معدنی نیست.

در حالی که در سایه همین تمهیدات زیرساختی است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زنجیره ارزش در بخش اکتشافات و بهره‌برداری شكل گرفته و معدن و فعالیت‌های مرتبط با آن به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ملی دست می‌یابد. عملكرد این سازمان در زمینه گواهی‌های اکتشاف و پروانه بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها در جدول 1 گزارش شده است.

براساس اطلاعات این جدول، سرمایه‌گذاری به قیمت جاری در بخش اکتشاف (بدون احتساب بودجه‌های سنواتی) در طول سال‌های 1384تا 1387 سیر نزولی تجربه کرده و  از رقم 172428.1 میلیون ریال به 149272 میلیون ریال کاهش یافته است. این روند برای سرمایه‌گذاری در بخش بهره‌برداری نیز صادق است. مقایسه آمار سرمایه‌گذاری در بخش معدن و سایر بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت بیانگر این مطلب است که به‌رغم اهمیت و نقش این بخش در زنجیره‌های تولید ارزش، در اولویت‌بندی‌های سرمایه‌گذاری به این بخش توجه کمتری شده است. با این حال در طول دوره مورد بررسی سهم این بخش از کل اقتصاد ملی همواره روند افزایشی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید

منابع عظیم گاز موقعیت ایران را تضمین می‌کند

0

ذخایر گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۱۰۴۶ هزار میلیارد فوت مکعب معادل ۲۹.۶ هزار میلیارد متر مکعب برآورد شده است که ۱۵.۸ درصد از کل ذخایر دنیا است. از مجموع گاز طبیعی استخراج شده در ایران ۳۳ درصد گاز همراه و ۶۷ درصد را گاز غیر همراه تشکیل می‌دهد. ایران بعد از کشور روسیه از نظر حجم ذخایر گاز طبیعی در جایگاه دوم قرار گرفته است. از آنجا که به طور معمول ۱۶۶ متر مکعب گاز طبیعی معادل یک بشکه نفت خام در نظر گرفته می‌شود، مطالعات حجم ذخایر گاز طبیعی را برابر با ۲۱۶ میلیارد بشکه نشان داده است.

البته در برخی از مطالعات حجم ذخایر گاز طبیعی در ایران حتی بیشتر از روسیه اعلام  شده است که این مساله نشان دهنده شرایط استراتژیک ایران در عرصه جهانی است. یکی از بزرگترین مهمترین حوزه‌های گاز طبیعی در دنیا را می‌توان حوزه گازی پارس‌جنوبی دانست که ۱۹ درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. این حوزه که با قطر مشترک است برای بهره‌برداری نیازمند جذب میلیاردها دلار سرمایه است که در جریان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران از سهم سرمایه‌گذاری خارجی کاسته شد و به عقیده کارشناسان انرژی، همین مساله روند توسعه زیرساخت‌های صنعت گاز طبیعی را تضعیف کرد.

مجموع ذخایر نفت ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۱۳۷ میلیارد بشکه بوده است که برابر با ۱۰ درصد از کل ذخایر نفت دنیاست. این حجم از ذخایر نفتی در کنار دارا بودن حدود ۱۶ درصد از ذخایر گاز طبیعی دنیا، ایران را در موقعیت ویژه‌ای از نظر حجم ذخایر انرژی قرار داده است. 

 

ترکیب ذخایر گاز طبیعی در ایران( سهم به کل ذخایر گازی ایران)

۱۳.۵ درصد گاز همراه ساحلی
۱۸.۴ درصد گاز غیر همراه ساحلی
۱ درصد گاز همراه فراساحلی
۶۷.۱ درصد گاز غیر همراه فراساحلی

 

بزرگترین حوزه‌های گاز طبیعی غیر همراه

به گزارش مرکز مطالعات انرژی، ایران و قطر مالک بزرگترین حوزه گازی دنیا هستند. حوزه گازی پارس‌جنوبی یا گنبد شمالی (نامی که قطر برای این حوزه در نظر گرفته است) بزرگترین حوزه دنیا از نظر حجم ذخایر است. دومین حوزه بزرگ در جهان، وزه اونگوی متعلق به روسیه است و این کشور مالک سومین حوزه گازی بزرگ دنیا با نام یامبورگ هم هست. چهارمین حوزه بزرگ گاز طبیعی دنیا  متعلق به الجزیره و پنجمین حوزه باز متعلق به روسیه است. در میان بیست و دو حوزه بزرگ گاز طبیعی جهان، شش حوزه به ایران تعلق دارد و روسیه مالک هشت حوزه است.

بیشتر بخوانید

برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی، بازار مس سالی متعادل خواهد داشت

0

گروه بین‌المللی مطالعات مس می‌گوید بازار مس دنیا در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی متعادل خواهد بود و میزان عرضه و تقاضا در این دو سال تقریبا برابر است. این در حالیست که در گزارش‌های قبلی این گروه که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ منتشر شده بود پیش‌بینی شده بود بازار مس دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی با کسری ۱۲۷ هزار تنی و در سال ۲۰۱۷ میلادی با مازاد ۱۷۵ هزار تنی روبرو شود.

تولید مس معدنی – سنگ مس- در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۵ درصد رشد می‌کند که از نرخ رشد ۳.۵ درصدی رشد تولید در سال ۲۰۱۵ میلادی کمتر خواهد بود. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۹.۴ میلیون تن مس معدنی در دنیا تولید خواهد شد که از حجم تولید سال قبل بیشتر است و پاسخگوی تقاضای جهانی است.

بازار مس دنیا در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی متعادل خواهد بود و میزان عرضه و تقاضا در این دو سال تقریبا برابر است

در سال۲۰۱۶ میلادی تولید متمرکز مس با نرخ ۴ درصد رشد می‌کند که نسبت به برآوردهای قبلی ۲ درصد کمتر است. دلیل کمتر شدن نرخ تولید مس متمرکز را می‌توان کاهش حجم تولید در معادن جمهوری دموکراتیک کنگو و شیلی دانست که به دلیل افت قیمت مس در بازار جهانی اقدام به کاهش تولید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

تولید مس معدنی (هزار تن)

۲۰۱۷ ۲۰۱۶ ۲۰۱۵ منطقه
۲۱۵۲ ۱۸۲۳ ۱۸۹۵ افریقا
۲۶۷۶ ۲۵۵۱ ۲۶۶۰ آمریکای شمالی
۸۶۳۷ ۸۲۳۹ ۷۸۹۲ آمریکای لاتین
۲۳۴۹ ۲۲۹۷ ۱۹۰۵ آ-س-آن
۲۵۴۴ ۲۴۵۵ ۲۳۸۸ آسیا به جز آ-س-آن و کشورهای مشترک‌المنافع
۱۸۵۰ ۱۷۴۵ ۱۷۰۶ کشورهای مشترک‌المنافع
۷۲۸ ۶۷۸ ۶۱۴ اتحادیه اروپا
۸۹۶ ۸۷۹ ۸۵۹ دیگر کشورهای اروپایی
۹۰۹ ۹۰۰ ۹۲۵ مجموع
۲.۳ ۱.۵ ۳.۵ درصد تغییر

پوپولیسم سیاسی در کمین اقتصاد جهان

0

بحران اقتصادی منطقه یورو، مشکلات پناهجویان سوری و عراقی، وضعیت بازار دلار و بحران‌های ارزی در جهان، حل شدن مساله هسته‌ای ایران و ورود تدریجی این کشور به اقتصاد جهانی همگی سبب شده تا از نظر تحلیلگران سال ۲۰۱۶ میلادی نه تنها یک سال سخت بلکه یک سال ویژه در تاریخ دنیا باشد. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی سال ۲۰۱۶ میلادی را سال گذر از اقتصاد بحران زده دهه قبل به یک فضای آرام می‌دانستند ولی مطالعات اخیر مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که دنیای امروز توانایی حرکت در این مسیر را ندارد و نمی‌تواند از زیر بار مشکلات و بحران‌های مالی خارج شود.

آندرس بورگ وزیر سابق اقتصاد و دارایی سوئد معتقد است که سال ۲۰۱۶ میلادی نیز سالی بسیار سخت و بحرانی برای اقتصاد دنیا خواهد بود هر چند در این سال نرخ رشد اقتصاد دنیا اندکی افزایش خواهد یافت و این رشد بعد از تجربه ضعف اقتصادی دنیا در سال‌های گذشته می‌تواند کمک بزرگی برای اقتصاد جهان باشد.

صندوق بین‌المللی پول هم در گزارش اخیر خود متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا را برابر با ۳.۵ درصد برآورد کرده در حالیکه پیش از آغاز بحران‌های اقتصادی و مالی سال ۲۰۰۸ میلادی نرخ رشد اقتصادی دنیا برابر با ۴.۵ درصد بوده است. با وجود اینکه نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به قبل از آغاز بحران مالی پایین‌تر است ولی همچنان متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال، بهتر از متوسط نرخ رشد اقتصادی پنج ساله اخیر دنیا بوده است.

انتظار می‌رود بازارهای مالی با بحران مواجه شوند. دلیل این بی‌ثباتی در بازارهای مالی را می‌توان همزمانی بازسازی نسبی اقتصادی در آمریکا و اروپا و کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشور چین دانست

مجمع جهانی اقتصاد در پیش‌بینی اخیر خود نوشت: کشورهای آمریکا و بریتانیا در سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد بازسازی اقتصاد خود خواهند بود البته نرخ رشد اقتصادی این دو کشور کمتر از متوسط رشد اقتصادی آنها در سال‌های قبل از بحران خواهند بود. در منطقه یورو، سیاست‌های توسعه اقتصادی همچنان در جریان است ولی همچنان سطح سرمایه‌گذاری در این کشورها پایین است و نرخ رشد بازده فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها پایین‌تر از استانداردهای جهانی قرار دارد. ضعف ارزش یورو در بازار جهانی که بازتابی از شرایط اقتصادی این کشورهاست هم سبب شده تا درآمد آنها از صادرات هم نتواند کمکی به بازسازی اقتصادی این کشورها بکند. از طرف دیگر شرایط اقتصادی آسیا هم در سال ۲۰۱۶ میلادی چندان مطلوب نخواهد بود. کاهش نرخ رشد اقتصادی کشورهای آسیایی و کاهش ارزش و حجم تجارت موجب شد تا اروپا و آمریکا توان کسب درآمد از ناحیه تجارت را تا حدودی از دست بدهند. بنابراین می‌توان شرایط کنونی اقتصاد دنیا را بازسازی بدون یک جهش مثبت در چرخه تجاری نام گذاری کرد که می‌تواند روند تجاری و اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرا بدهد.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش تحلیلی خود شش فاکتور مهم سازنده اقتصاد دنیا را این طور معرفی می‌کند. فاکتورهایی که هر یک می‌توانند سمت و سوی اقتصاد دنیا را تعیین کنند.

بحران اقتصادی منطقه یورو، مشکلات پناهجویان سوری و عراقی، وضعیت بازار دلار و بحران‌های ارزی در جهان، حل شدن مساله هسته‌ای ایران و ورود تدریجی این کشور به اقتصاد جهانی همگی سبب شده تا از نظر تحلیلگران سال ۲۰۱۶ میلادی نه تنها یک سال سخت بلکه یک سال ویژه در تاریخ دنیا باشد. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی سال ۲۰۱۶ میلادی را سال گذر از اقتصاد بحران زده دهه قبل به یک فضای آرام می‌دانستند ولی مطالعات اخیر مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که دنیای امروز توانایی حرکت در این مسیر را ندارد و نمی‌تواند از زیر بار مشکلات و بحران‌های مالی خارج شود.

آندرس بورگ وزیر سابق اقتصاد و دارایی سوئد معتقد است که سال ۲۰۱۶ میلادی نیز سالی بسیار سخت و بحرانی برای اقتصاد دنیا خواهد بود هر چند در این سال نرخ رشد اقتصاد دنیا اندکی افزایش خواهد یافت و این رشد بعد از تجربه ضعف اقتصادی دنیا در سال‌های گذشته می‌تواند کمک بزرگی برای اقتصاد جهان باشد.

ضعف فعالیت‌های اقتصادی و نرخ پایین بهره‌وری اقتصادی به همراه کاهش سطح دستمزدها و کاهش سطح مصرف، می‌تواند باعث افزایش پوپولیسم سیاسی شود

صندوق بین‌المللی پول هم در گزارش اخیر خود متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا را برابر با ۳.۵ درصد برآورد کرده در حالیکه پیش از آغاز بحران‌های اقتصادی و مالی سال ۲۰۰۸ میلادی نرخ رشد اقتصادی دنیا برابر با ۴.۵ درصد بوده است. با وجود اینکه نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به قبل از آغاز بحران مالی پایین‌تر است ولی همچنان متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال، بهتر از متوسط نرخ رشد اقتصادی پنج ساله اخیر دنیا بوده است.

مجمع جهانی اقتصاد در پیش‌بینی اخیر خود نوشت: کشورهای آمریکا و بریتانیا در سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد بازسازی اقتصاد خود خواهند بود البته نرخ رشد اقتصادی این دو کشور کمتر از متوسط رشد اقتصادی آنها در سال‌های قبل از بحران خواهند بود. در منطقه یورو، سیاست‌های توسعه اقتصادی همچنان در جریان است ولی همچنان سطح سرمایه‌گذاری در این کشورها پایین است و نرخ رشد بازده فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها پایین‌تر از استانداردهای جهانی قرار دارد. ضعف ارزش یورو در بازار جهانی که بازتابی از شرایط اقتصادی این کشورهاست هم سبب شده تا درآمد آنها از صادرات هم نتواند کمکی به بازسازی اقتصادی این کشورها بکند. از طرف دیگر شرایط اقتصادی آسیا هم در سال ۲۰۱۶ میلادی چندان مطلوب نخواهد بود. کاهش نرخ رشد اقتصادی کشورهای آسیایی و کاهش ارزش و حجم تجارت موجب شد تا اروپا و آمریکا توان کسب درآمد از ناحیه تجارت را تا حدودی از دست بدهند. بنابراین می‌توان شرایط کنونی اقتصاد دنیا را بازسازی بدون یک جهش مثبت در چرخه تجاری نام گذاری کرد که می‌تواند روند تجاری و اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرا بدهد.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش تحلیلی خود شش فاکتور مهم سازنده اقتصاد دنیا را این طور معرفی می‌کند. فاکتورهایی که هر یک می‌توانند سمت و سوی اقتصاد دنیا را تعیین کنند.

 

سال ۲۰۱۶  میلادی سال پوپولیسم سیاسی

به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۶ میلادی سالی باشد که پوپولیسم سیاسی میدان عمل پیدا کند. ضعف فعالیت‌های اقتصادی و نرخ پایین رشد بهره‌وری اقتصادی که زمینه را برای کاهش سطح واقعی دستمزدها و به دنبال آن تنزل سطح مصرف فراهم می‌کند می‌تواند باعث افزایش سطح پوپولیسم سیاسی شود و افرادی مثل دونالد ترامپ کاندید ریاست جمهوری آمریکا و الکسیس سیپراس رییس جمهور یونان از کاهش استاندارد زندگی مردم و افزایش سطح ناامنی اقتصادی به نفع خود در انتخابات بهره گیرند. این افراد حتی اگر بر مسند قدرت بنشینند، همچون رییس جمهور یونان کاری از پیش نمی‌برند و به عقیده تحلیلگران، تنها باعث تعمیق بحران‌های اقتصادی داخلی و مشکلات اقتصادی بین‌المللی خواهند شد.

در شرایطی که پوپولیسم سیاسی به دنبال استفاده از بی‌ثباتی‌های اقتصادی ایجاد شده است، این سوال وجود دارد که در نتیجه این پوپولیسم بیشترین آسیب به کدام بخش از اقتصاد وارد می‌شود؟

بیشتر بخوانید

برآوردها از میزان مصرف نفت در بیست و پنج سال آینده

0
پیش‌بینی جدید از سقوط نفت به ۶۰ دلار

بازار نفت دنیا در سال گذشته تحت تاثیر تحولات اقتصادی و سیاسی دنیا بود و تمامی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که این سال را می‌توان یک آزمون مهم برای بازار جهانی نفت دانست. حال سوال این جاست که بازار جهانی نفت چه درسی از تحولات سال گذشته گرفته است و آیا این تحولات اقتصادی در بازار نفت دنیا می‌تواند برآورد فعالان این صنعت در مورد آینده را تغییر دهد؟

اولین مساله تاثیرگذار در بازار نفت دنیا را می‌توان شرایط اقتصادی دانست. در این سال برخی از مناطق و کشورهای دنیا شاهد افزایش نرخ رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی بودند و برخی از مناطق افت نرخ رشد اقتصادی را تجربه کردند. البته متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال‌های قبل از آن افزایش یافت ولی هنوز با شرایطی که دنیا قبل از بحران سال ۲۰۰۸ میلادی داشته است، تفاوت زیادی دارد.  انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ میلادی اقتصاد دنیا با نرخ ۳.۵ درصد رشد کند که بالاترین نرخ رشد طی شش سال گذشته خواهد بود و این روند افزایشی تا سال ۲۰۱۸ میلادی ادامه یابد. در سال ۲۰۱۸ میلادی متوسط نرخ رشد اقتصادی جهان ۳.۸ درصد برآورد شده است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۴۰ میلادی برابر با ۳.۵ درصد باشد. رشد اقتصادی در دنیا به معنای افزایش تقاضا برای نفت است که می‌تواند روی روند قیمت این منبع انرژی در جهان تاثیرگذار باشد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضای جهانی نفت به  ۹۷.۴ میلیون بشکه در هر روز برسد در حالیکه در سال ۲۰۱۶ میلادی تقاضای جهانی نفت برابر با ۹۶.۵ میلیون بشکه در هر روز برآورد شده است. باید در نظر داشت که تاثیر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی در کوتاه مدت بارز است ولی در میان مدت این تاثیر از بین می‌رود و به دنبال آن بازار با قیمت تازه متعادل می‌شود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۴۰ میلادی برابر با ۳.۵ درصد باشد. رشد اقتصادی در دنیا به معنای افزایش تقاضا برای نفت است

از طرف دیگر عرضه نفت نیز تا سال ۲۰۲۰ میلادی روند افزایشی خواهد داشت. در سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه نفت غیر اوپکی در دنیا به ۶۱.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد که نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی یک میلیون بشکه در روز بیشتر خواهد شد. در نتیجه در سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضا برای نفت تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت با ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش به ۳۰.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

 

پیش‌بینی تقاضای انواع منابع انرژی تا سال ۲۰۴۰

مصرف انرژی در سال‌های آینده در کشورهای در حال توسعه افزایش خواهد یافت. این رشد در کشورهایی از قبیل چین بیش از دیگر کشورها خواهد بود. رشد تقاضا برای انواع فرآورده‌های انرژی تا سال ۲۰۴۰ میلادی در کشورهای در حال توسعه باعث شده است تا سهم کشورهای در حال توسعه در مصرف انرژی دنیا به ۶۳ درصد برسد در حالیکه هم اکنون سهم کشورهای در حال توسعه برابر با ۵۰ درصد است از طرف دیگر سهم کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی تا سال ۲۰۴۰ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۴ درصد رشد خواهد کرد.

با وجود اینکه در سال‌های اخیر بارها در مورد ضرورت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی به منظور کاهش آلودگی‌های زیست محیطی صحبت شده است ولی به نظر می‌رسد همچنان سوخت‌های فسیلی مهمترین منبع تامین انرژی در دنیا باقی خواهند ماند. تا سال ۲۰۴۰ میلادی هم سوخت‌های فسیلی ۷۸ درصد از کل مصرف انرژی را در دنیا به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این تا ۲۰ سال آینده نفت بیشترین سهم را در تامین انرژی دنیا خواهد داشت. تا سال ۲۰۴۰ میلادی سهم نفت و گاز طبیعی در تامین انرژی دنیا برابر با ۵۳ درصد از کل انرژی مصرفی در دنیا خواهد بود.

بیشتر بخوانید

مقالات محبوب